Gå til primært indhold Gå til footeren

Nu kan møder og events blive svanemærket

Svanemærket er klar til at præsentere nye kriterier for svanemærkede møder og events. Det skal hjælpe branchen til at prioritere sin indsats.

Hver gang der bliver afviklet en koncert, en festival, et seminar, en messe eller et sportsstævne, bliver der sat et aftryk på miljø og klima. Derfor har Nordisk Miljømærkning foreslået, at man i fremtiden skal kunne certificere events med Svanemærket.

”Vi har set et øget fokus på miljø- og klimatiltag i eventbranchen, men vi ved også, at der sker meget på et event, og at det kan være svært at gennemskue, hvor man skal sætte ind, og hvilke tiltag der gør den største forskel,” siger Heidi Bugge, der er kriteriechef i Miljømærkning Danmark, som varetager Svanemærket i Danmark.

”Svanemærket vil gerne kunne tilbyde et værktøj, der kan hjælpe med at prioritere i forhold til, hvor man skal sætte ind for at mindske den samlede miljø- og klimabelastning, og hvilke krav man skal stille til sine leverandører og underleverandører.”

Svanemærket er det mest kendte miljømærke i Norden og er samtidig et officielt anerkendt Type I-miljømærke. Det kan således både være med til at styrke den grønne kommunikation af et event, ligesom det rummer fordele i forhold til fx ESG-rapportering.

40 obligatoriske krav skal mindske aftryk på miljø og klima

Organisationen sendte i begyndelsen af året et forslag til kriterier for events i høring. Forslaget indeholdt 40 obligatoriske krav inden for forskellige fokusområder. Et af de områder, der fylder mest, er ressourceeffektivitet.

”Vi mennesker presser jordens ressourcer hårdt. Hvis vi skal vende udviklingen, er vi nødt til at forbruge mindre og sikre en mere cirkulær økonomi. Derfor vil Svanemærket bl.a. stille krav om, at alle kolde drikkevarer skal serveres i kopper og krus, der kan genbruges, at der skal være en politik for at forebygge madspild, og at der kun må anvendes engangsartikler, der opfylder strenge miljøkrav,” siger fortæller Heidi Bugge.

”Der vil også blive stillet krav til dekoration, merchandise og giveaways – kravene skal både være med til at reducere forbruget og sætte fokus på brug og smid-væk-kulturen på dette område.”

De nye kriterier har også fokus på at reducere klimapåvirkningen fra events. Fx må kun en minimal andel af den anvendte energi, som anvendes på eventstedet, komme fra fossile brændstoffer. Samtidig foreslås flere krav, der kræver tiltag for at reducere energiforbruget fra fx energikrævende udstyr og belysning.

Et andet fokusområde er mad og drikke, hvor der bl.a. lægges op til krav om en vis andel økologisk mad og drikke, vegetariske måltider samt gratis postevand tilgængeligt for eventdeltagerne.

Kriterier lanceres på webinar

Høringsperioden for Svanemærkets forslag til kriterier for events sluttede den 23. marts, og nu er man klar til at præsentere de endelige kriterier på et lanceringswebinar. Her kan man få en kort introduktion til både Svanemærket, de nye krav til events og ansøgningsprocessen.

Webinaret henvender sig til alle, der planlægger, indkøber eller leverer produkter/services til events som fx konferencer, kongresser, firmafester mv.

Lanceringswebinaret finder sted torsdag den 12. juni 2025 kl. 10-12. Tilmeld dig det gratis webinar.