Gå til primært indhold Gå til footeren

Mødeindkøbere savner viden om bæredygtighed

Virksomheder prioriterer i stigende grad bæredygtighed, når de afholder eksterne møder, konferencer og events. Indkøberne savner imidlertid viden om bæredygtighed og et større udbud af bæredygtige løsninger hos hoteller og mødesteder. Det viser ny undersøgelse fra Optimeet og MeetDenmark.

Bæredygtighed prioriteres i stigende grad, når virksomheder indkøber møder og events. Indkøberne savner imidlertid viden om bæredygtighed samt et større udbud af bæredygtige løsninger hos leverandørerne. Og det er en af de væsentligste barrierer for, at indkøberne i endnu højere grad stiller krav til bæredygtighed.

Det viser en ny undersøgelse, som er gennemført af det nationale udviklingsselskab for dansk erhvervs- og mødeturisme, MeetDenmark og Optimeet, der årligt formidler og er involveret i 11.500 møder. Undersøgelsen af foretaget blandt mødeindkøbere i 273 private og offentlige virksomheder over hele Danmark.

Stigende fokus på bæredygtighed

I undersøgelsen svarer hele 84 procent af de adspurgte mødeplanlæggere, at bæredygtighed har fået øget betydning sammenlignet med for fem år siden og at de er motiveret af at gøre egen virksomhed så bæredygtig som muligt.

68 procent af de adspurgte svarer, at bæredygtighed spiller en rolle i deres indkøb i dag og at de forholder sig til bæredygtighed hos leverandører som mødesteder, transportører og restauranter. Kun otte procent svarer, at bæredygtighed ikke spiller en rolle.

På trods af, at virksomhederne lægger stor vægt på bæredygtighed, stiller kun 16 procent af dem krav til bæredygtighed, hver gang de indkøber eller planlægger møder, konferencer og events, mens 64 procent stiller krav en gang imellem – afhængigt at typen af arrangement. 15 procent af virksomhederne stiller sjældent krav til bæredygtighed og fem procent gør det aldrig.

Manglende viden og udbud

At kun en mindre del af virksomhederne konsekvent stiller krav til bæredygtighed ved alle typer af arrangementer kan hænge sammen med, at indkøberne mangler viden om bæredygtighed.

39 procent af virksomhederne peger således på manglende viden som en udfordring i forbindelse med at stille krav om bæredygtighed, mens 34 procent peger på udbuddet af bæredygtige løsninger som en barriere. Prisen er dog den klart største udfordring, da 61 procent af virksomhederne peger på pris som en barriere.

Certificeringer og miljømærker spiller en rolle i beslutningsprocessen

Lige under halvdelen (49 procent) af de kravstillende kunder svarer, at et miljømærke eller en certificering hos leverandøren er et krav.

Ser man på de miljømærkninger, som mødeplanlæggerne forholder sig mest til, er det Svanemærket (33 procent), Green Key (17 procent) og Klimascore (13 procent). Når det gælder mad og drikke er det i høj grad Det Økologiske Spisemærke, der lægges vægt på.

Analysen viser også, at mad og drikke er det område, hvor flest stiller krav til bæredygtighed. Knap 72 procent af de adspurgte stiller krav på dette område. Lidt over halvdelen svarer desuden, at de sætter krav til emballage, plastik- og affaldshåndtering.

Social bæredygtighed er kommet på radaren

Social bæredygtighed har i det seneste års tid fået stigende fokus i trendanalyser om mødemarkedet, men det er alligevel opsigtsvækkende, at 29 procent af de adspurgte siger, at de stiller krav i forhold til diversitet og inklusion i forbindelse med indkøbet af møder og events.

Pris versus bæredygtighed - en balanceakt

Et af de store spørgsmål i mødebranchen er, om virksomhederne er villige til at betale for bæredygtige løsninger. I analysen svarer 59 procent at de ofte eller meget ofte er villige til at betale og 30 procent at de nogle gange er villige til at betale ekstra andre gange ikke. Kun 11 procent af kunderne, der har fokus på bæredygtighed, siger, at de ikke er villige til at betale ekstra for bæredygtige løsninger.

Om analysen:

Bæredygtighedsanalysen blev gennemført i vinteren 2023. Der var 272 mødeplanlæggere fra Optimeets database, som besvarede undersøgelsen. Svarene var fordelt på hele landet, dog med omkring halvdelen af besvarelserne fra mødeplanlæggere i hovedstaden.