
Klumme af Bo Krüger i OPTIMEET Magasinet
Hvordan du ser på dine deltagere, afgør, hvilken værdi dit møde skaber. Bo Krüger stiller skarpt på forskellen mellem passive tilskuere og engagerede medskabere.
Måden, vi ser på vores deltagere, har stor betydning for, hvordan vi designer og planlægger vores møder.
af BO KRÜGER
Ofte kommer vi til at betragte deltagerne som tilskuere, bevidst eller ubevidst. Når nogen er tilskuere – som til et teaterstykke eller en film i biografen – forventer vi ikke, at de bidrager aktivt. Vi forventer, at de læner sig tilbage og tager imod det ”show”, vi har planlagt til dem. ”Showet” kan være fagligt med en række oplæg fra eksperter og ledere i virksomheden, typisk direktøren og andre chefer. Det kan også være mere underholdende med farverige keynote-speakers eller kreative indslag.
Fordelen ved at se deltagerne som tilskuere er, at vi som mødeplanlæggere kan planlægge alle detaljer. Når vi kender manuskriptet og alle oplægsholdernes replikker, har vi fuld kontrol og kan styre, hvad der bliver sagt. Fordelen for deltagerne er, at de kan læne sig tilbage og slappe af – måske endda blunde lidt, hvis det bliver for kedeligt.
Problemet ved at se deltagerne som tilskuere er imidlertid, at det ikke virker særlig godt. For det første kan deltagerne som regel ikke huske al den viden og information, der bliver præsenteret for dem. Ofte vil de være ude af stand til at overføre den nye viden til deres daglige arbejde, da præsentationerne ofte er for abstrakte og langt fra deres virkelighed.
For det andet er det jo slet ikke det, vi ønsker – nemlig at deltagerne er tilskuere i deres arbejdsliv. Tilskuere er passive, initiativløse og meget lidt kreative eller selvstændige.
Det, vi ønsker, er det modsatte: At deltagerne går fra mødet som aktive, kreative, initiativrige og selvstændige. Mødet skal inspirere dem til handling, ikke til passivitet.
Men hvad nu, hvis vi så deltagerne som medskabere i stedet for som tilskuere? Som nogen, der har masser af viden, kreativitet og livserfaring, som de gerne vil bruge til at løse deres daglige opgaver? Virkeligheden i dag er så kompleks og forandrer sig så hurtigt, at ingen eksperter eller direktører alligevel har alle svarene. Deltagerne er altid de største eksperter i deres eget arbejdsliv. Derfor er det som regel en god idé at engagere dem meget mere undervejs.
Hvis du ser dine møde- og eventdeltagere som medskabere i stedet for som tilskuere, skal du designe dine møder på en helt anden måde. Du skal sørge for, at deltagerne:
- Får mulighed for at dele viden med hinanden.
- Får lov til at arbejde med at løse virkelighedsnære problemstillinger og udfordringer, fx i workshops eller faciliterede processer, så de kan tage løsningerne direkte med hjem.
- Får mulighed for at tale sammen og netværke, så de kan hjælpe hinanden på tværs af siloer og fagområder efter mødet.
- Får lov til at deltage aktivt, så de holder sig vågne og bedre husker og forstår det faglige indhold.
Hvis du tænker dit møde på denne måde, vil det som regel være meget mere motiverende for deltagerne og skabe langt større værdi for din virksomhed efterfølgende.
TEMA / FREMTIDENS MØDER & EVENTS
BO KRÜGER er ejer af konsulentvirksomheden Moving Minds og er en internationalt anerkendt og prisvindende mødedesigner, moderator og foredragsholder. Bo bruger sin viden fra psykologi, ledelse, spil og teater til at hjælpe sine kunder med at skabe mere engagerende, lærerige og netværksskabende møder og konferencer.
Læs mere her: