Gå til primært indhold Gå til footeren

Behov for mere fokus på bæredygtighed ved forretningsrejser

Ny undersøgelse fra GBTA – det globale netværk for professionelle travel managere – viser, at virksomhederne endnu har et stort arbejde foran sig for at gøre forretningsrejser mere bæredygtige.

Virksomheder verden over har endnu et stort arbejde foran sig med at integrere mere bæredygtige rejsepolitikker, hvis de skal reducere deres CO2-udledninger fra forretningsrejser væsentligt.

Det fastslår en ny undersøgelse fra GBTA Foundation, som er en del Global Business Travel Association (GBTA) – den globale organisation for professionelle travel managere samt leverandører inden for forretningsrejser, møder mv.

Resultaterne fra undersøgelsen blev offentliggjort på GBTA Sustainability Summit, der fandt sted i Bella Center i København den 4. november 2024 i forbindelse med GBTA’s årlige europæiske business travel-konference samme sted.

Undersøgelsen ”Sustainability Acceleration Challenge” er branchens første globale benchmarking-initiativ inden for bæredygtighed ved forretningsrejser. Indtil videre deltager 241 virksomheder verden over i initiativet, og de repræsenterer tilsammen er forretningsrejseforbrug på over 14 milliarder dollar.

"Mens vi anerkender seriøse bestræbelser på at håndtere emissioner fra forretningsrejser, viser vores globale benchmark det skarpe behov for betydelig acceleration i klimaindsatsen," siger Delphine Millot, som er administrerende direktør for GBTA Foundation.

Er det nødvendigt at rejse?

Undersøgelsen afslører både en række områder, hvor virksomhederne gør det godt, og peger samtidig på de områder, hvor virksomhederne har de største muligheder for at fremskynde klimaindsatsen.

Blandt de områder, hvor virksomhederne udvikler sig godt, fremhæver GBTA Foundation især spørgsmålet om ”nødvendigheden af rejsen”, som 79 procent af virksomhederne har som en del af deres rejsepolitik.

Et andet vigtigt punkt handler om dokumentation af emissioner fra forretningsrejser, som 62 procent af virksomhederne i dag har integreret i deres rejsepolitik, mens yderligere 14 procent planlægger at gøre det inden for det næste år.

Medarbejderne skal engageres

Som de områder, hvor der er muligheder for forbedringer, peger GBTA Foundation blandt andet på ”initiativer til at engagere deres medarbejdere i rejsebæredygtighed”, hvilket kun 32 procent af virksomhederne i dag har gjort. 33 procent planlægger dog at gøre det fremover – fx gennem uddannelse, synliggørelse af medarbejdernes emissioner ved rejser samt incitamenter og konkurrencer.

Valg af leverandører er et andet område, hvor der er plads til forbedringer. Kun en tredjedel af virksomhederne vælger i dag leverandører ud fra klimakriterier, mens 22 procent planlægger at gøre det. De vigtigste overvejelser i den forbindelse er leverandørers bæredygtighedsmål, som 85 procent lægger vægt på, mens 80 procent har fokus på miljø- og klimacertificeringer.

Årsmødet i København

GBTA Sustainability Summit og årskonferencen GBTA +VDR Conference blev afviklet den 4.-6. november 2024 i Bella Center Copenhagen med over 1.300 deltagere fra 38 lande.

Det danske netværk for professionelle travel managere og leverandører – Danish Business Travel Association (DBTA) – er en aktiv partner i GBTA.

Se mere om GBTA Sustainability Acceleration Challenge (gbtafoundation.org)