Gå til primært indhold Gå til footeren

"Du må ikke sige det til nogen…”

Af Torben Wiese

Det udtryk kender vi vist alle og de færreste vil påstå, at de aldrig har sagt det eller noget lignende.

Men på arbejdet er det netop vigtigt, at vi siger ting videre. Ikke dine hemmeligheder dog – det bestemmer du selv. Men viden om samarbejdet, feedback til kolleger, kundeinformationer, sociale interaktioner, mulige konflikter, uformel viden, erfaringer og nye ideer og måder.

Kendskab giver venskab

Men dette er udfordret når vi er væk fra hinanden 20, 40, 60% eller mere af tiden hvilket vi nemt er hvis ikke er regler for antal dage og hvilke dage vi må arbejde på distancen. I en organisation kan viden både være synlig og usynlig. Synlig eller nemt målbar viden er ofte faktuel som f.eks. regler, procedurer, informationer, organisering, rækkefølger, lean og produktionsforløb m.v. Mere usynlig, men ikke mindre vigtig viden kan være kulturen, værdierne, erfaringer, jeres historik, fortællinger, sammenholdet, stemningen og samværet. Det er også viden på et mere personligt plan, hvor kolleger har viden om hinanden, som kan gøre det nemmere at samarbejde, vise og få respekt, tage hensyn og tilpasse sig.

Tryghed kommer bl.a. af genkendelse, og jo mere vi ses, jo bedre taler vi sammen, og jo mere lærer vi. Noget viden kan man nemt lære online, og nogle kolleger kan man godt lære at kende gennem skærmen. Men fysisk sammen får vi mere at huske navnet på, sympatien grundlægges, og tilliden kan begynde at vokse. 

Du kan bedre præstere i et velfungerende team, hvor I hjælper hinanden. Ikke kun med det faktuelle. Men også din tavse viden, der er alt det, du ikke fortæller andre, og andre ikke fortæller dig, men som faktisk er værdifuldt. Din og arbejdspladsens viden er dit, og dens stærkeste kort på hånden, og jo stærkere I er til at dele viden, jo stærkere kort har I på hånden i jeres marked og på arbejdsmarkedet.

Hvad kan vi lære af Nike?

Nike er verdens største sportsmærke, og topchef John Donahoe har opdaget en bekymrende tendens hos sine ansatte. De vil allerhelst arbejde hjemmefra, men fleksibiliteten kommer med en høj pris. For ved hjemmearbejdet er der en helt klar bagside af medaljen, som koster enorme summer. ”Du kan ikke få banebrydende ideer på et Zoom-opkald”, mener han.


Det er nemlig ifølge ham hjemmearbejde, der er skyld i, at Nike har haft store udfordringer med at finde på nye og kreative produkter de seneste år. ”Set i bakspejlet viser det sig, at det er virkelig svært at skabe dristig og omvæltende innovation og opfinde nyskabende sko, når man mødes på Zoom,” siger han i et interview til CNBC.  


I årtier har Nike ellers været førende, når det gælder innovation. Sportsmærket har skabt nogle af de mest ikoniske sko som Air Jordan og Nike Air Force 1, der stadig er nogle af de mest sælgende sko på verdensplan. Men under covid-pandemien led kreativiteten et stort knæk, siger han, fordi folk arbejdede hjemmefra i to og et halvt år, lyder det. ”Innovation har altid været kendetegnet for Nike inden for løb og andre kategorier, så vi vil ikke bare kopiere, hvad andre folk gør. Vi kommer med innovation,” siger han til videre CNBC. 


Dette gælder ikke kun sportssko med også din personlige udvikling, dit ledelsesarbejde og din kontakt med kolleger, kunder og borgere.


Mindre løbende samvær stiller større krav til værdifulde møder

Reducerer vi det fysiske samvær, bliver morgenmads- og teambuilding arrangementer vigtige at deltage i, men vi må ikke tro, at en halv dag, hvor vi går på gløder, er i escape room, løber DHL løb, rappeller eller lignende sammen, gør det ud for det vedvarende daglige smil, småsnak, frokoster og øjenkontakt. Men dog bedre end ingenting. 
Sørg for at planlægge samvær vi kan se frem til og hvor der er tid til at tale og (gen) oprette forbindelsen.
God arbejdslyst.

De bedste hilsner

Torben Wiese

Foredragsholder og forfatter

Torben Wiese er foredragsholder, forfatter til 4 bøger og ledelsesrådgiver. Han er desuden tidligere TV-vært på programmet ”Hjemmefronten” og har podcasten ”Torben & Foredragsholderne”. Se mere på https://habitmanager.com/