Gå til primært indhold Gå til footeren

Sådan gør du employer branding levende og relevant

Kan teambuilding styrke employer branding? Læs om, hvordan virksomheden TimeXtender gjorde deres nye kerneværdier levende gennem kreativ teambuilding med CoastZone.

Employer branding er mere end flotte ord på en hjemmeside. Det handler om at skabe en kultur, som medarbejdere lever – og kandidater kan mærke.

Employer branding kan være en svær størrelse

På den ene side er de færreste i tvivl om, at området er vigtigt og kræver konkrete indsatser. På den anden side griber mange lidt tilfældigt ud i luften efter værktøjer og strategier.

Man starter måske med at definere virksomhedens kerneværdier, arbejdskultur og medarbejderfordele - som bliver til flotte ord på hjemmesiden og i jobannoncerne.

Men employer branding handler ikke kun om at tiltrække talenter. Det handler også om at skabe en kultur, som medarbejderne er stolte af, og som potentielle kandidater kan mærke.

Spørgsmålet er: Hvordan gør man sin employer branding levende – både i medarbejdernes bevidsthed og i virksomhedens kultur?

Involvér medarbejderne i identitetsarbejdet

Løsningen er at involvere medarbejderne i virksomhedens værdier. Og gerne på en aktiv og sjov måde, som plejer den gode teamkultur – fx gennem teambuilding.

Når værdierne bliver levende gennem fælles oplevelser, skaber det nemlig autenticitet og samhørighed. Og det er dén slags initiativ, der gør en forskel i kampen om de dygtigste hoveder.

 

Kultur og fællesskab på tværs af kontinenter – er det muligt?

Forestil dig en virksomhed, der arbejder 100% remote. Med kollegaer er spredt fra England til Australien. Hvor man primært møder sine kollegaer online. Hvordan ville du skabe fællesskab og god arbejdskultur på de præmisser?

Teamdage med faglighed og fællesskab i fokus

D. 6. november 2025 samledes 60 mennesker fra den internationale software-virksomhed TimeXtender på det Nordsjællandske hotel- og konferencecenter Rungstedgaard. De var rejst fra hele verden for at mødes til faglige og sociale teamdage i hinandens selskab. Formålet med teamdagene var blandt andet at styrke employer brandingen og skabe samhørighed og stærk kultur på tværs af teamet.

Virksomheden havde netop forinden defineret fire nye kerneværdier. Værdierne skulle dog ikke bare præsenteres for medarbejderne – men forankres i hverdagen og blive en del af deres mindsets. Og dét krævede altså mere end en PowerPoint.

Kerneværdierne blev sat i kontekst gennem teambuilding

Med hjælp fra teambuildinghuset CoastZone arrangerede TimeXtender et aktivt og kreativt mødebreak, hvor deltagerne i små grupper hver fik til opgave at producere en video på maks. ét minut. Opgaven lød: Illustrér hvordan kerneværdierne kommer til udtryk i jeres daglige arbejde. Ellers var der helt frie rammer.

Brian fra CoastZone, der var ansvarlig for dagens teambuilding-aktivitet, fortæller:

”Teamene skulle samarbejde om at finde på en fælles ide og fordele rollerne foran og bag kameraet mellem sig. De var superkreative og syntes, det var en sjov og anderledes måde at visualisere værdierne på”.

Filmpremiere og gallamiddag bandt sløjfe på dagen

Videoerne blev redigeret hos et produktionsselskab, så TimeXtender samme aften kunne vise deres kreative værdivideoer ved gallamiddagen.

”Det var et kæmpe hit!”, udtaler Julie Bønkel Dall, Talent and Growth Partner hos TimeXtender.

Udover en oplevelse, der styrkede fællesskabet og relationerne på tværs, fik medarbejderne fra TimeXtender levendegjort virksomhedens kerneværdier på en måde, de aldrig glemmer.

 

Employer branding begynder med dine medarbejdere

Kreative rammer såsom teambuilding kan styrke samarbejdet og gøre værdier og kultur levende. Det kræver involvering – ikke kun kommunikation. Når medarbejdere arbejder aktivt med værdierne, skaber det ejerskab og engagement.

Selvom det er vigtigt at definere og synliggøre dine kerneværdier, arbejdskultur, ESG-indsatser, medarbejderfordele og andre faktorer, der gør din virksomhed attraktiv som arbejdsplads, er dine nuværende medarbejdere dine største aktiver i en effektiv employer branding-strategi.

Af: Ditte Hessellund Kappel, Content Creator, CoastZone